Hur skiljer sig vardagslivet för en buddhist och en hindu?

”Hur skiljer sig vardagslivet för en buddhist och en hindu? Finns det några andra stora skillnader?”

Buddhismen har Buddha, ingen gud, medan hinduismen har flera hundra gudar.

”Mycket av meditationsteknikerna och den filosofiska grunden är desamma. Den stora skillnaden är att det enligt buddhismen inte finns någon skapande, allsmäktig Gud. Enligt buddhismen skapar vi själva världen genom våra handlingar (karma), det som sker är inte resultatet av Guds vilja, utan av hur vi själva agerar.

Buddhismen förnekar också existensen av en oberoende, oföränderlig själ, utan menar att allting uppstår ur orsaker och villkor.” Källa: http://buddhist.se/smf/index.php?topic=1513.0

blogstats trackingpixel

3 reaktion på “Hur skiljer sig vardagslivet för en buddhist och en hindu?

  1. Vad är Buddhismens samt Hinduismens syn på: kvinnans roll, döen, abort, dödsstraff, dödshjälp, självmord, äktenskap och skilsmässa?

  2. Hej! Allt inom hinduismen bygger på att nå det rena medvetandet, Brahman. För att komma dit måste man ha fått så god karma i sina tidigare liv att du återföds som man i ett av de tre högsta kasten. Därifrån kan du genom studerande, yoga, meditation osv nå upplysning.
    meningen med livet förklaras enkelt med att du skall följa plikter. För en kvinna är dessa enkla: var dotter, sedan maka och mor, till sist änka. Du finns för att hjälpa din pappa och man. när din man sedan dör skall du optimalt brännas (änkebränning), vilket idag är förbjudet. du skall sköta dina plikter så bra att du samlar massor av god karma och kan återfödas som man.
    Döden är inte slutgiltig förrän du nått det rena medvetandet, vilket är målet med religionen.
    Abort är förbjudet då du skulle beröva en själ på reinkarnation. Det är aldrig tillåtet, från befruktningstillfället är det en person.
    Dödsstraff är inget som religioner ofta talar om då det är en mer politisk fråga.
    Självmord innebär att du skadar dig själ = dålig karma.
    Äktenskapet är en av plikterna, och ingås inte av kärlek till varandra, målet med livet är rent medvetande, då skall inte känslor blandas in.
    Hoppas att det svara på dina frågor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>